سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوست، مو و زیبایی

نظر

سیاهی زیر چشم چیست و چگونه می‌توانید آن را درمان کنید؟

یکی از مناطقی که بیشتر مراجعان کلینیک Auroraاز آن ناراضی هستند، بخش زیر چشم آنهاست. سیاهی در این قسمت می­توانند حتی نسبت به چروک­ها و موی سفید بیشتر ظاهر شما را پیر نشان دهند. یکی از تصورات غلط معمول این است که کیسه‌ها[1]، پف[2] و سیاهی زیر چشم یکی هستند. در واقع، آنها از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت بوده و علل ایجاد متفاوتی دارند. کیسه‌های زیرچشمی، پوست اضافی هستند که وقتی ناحیه ظریف زیر چشم حالت کشسانی خود از دست می‌دهد به وجود می‌آیند و از عوارض جانبی طبیعی افزایش سن می‌باشد. عوامل ارثی نیز می‌تواند این وضعیت را بدتر کند؛ برای مثال، اگر والدین شما کیسه‌های زیرچشمی داشته باشند. اگرچه کرم‌[3]ها و سرم‌هایی[4] خاص می توانند به سفت شدن این بخش کمک کنند، متأسفانه برای بهبود موثر و طولانی مدت کیسه‌های زیرچشمی کار زیادی نمی‌توان انجام داد مگر جراحی پلک یا بلفاروپلاستی. پف زیر چشم معمولاً مربوط به تجمع مایع[5] می‌باشد (اغلب هورمونی یا مربوط به آب‌وهوا و استرس نیز هست، ولی به همان مقدار آلرژی و رژیم غذایی نیز ممکن است در آن نقش داشته باشد). بنابراین زیر چشمان پف کرده، بهترین پاسخ را به علت ورم می‌دهند و حتی می‌توان آنرا با درمان‌های طبیعی یا با تغییرات لازم در سبک زندگی درمان کرده و بهبود داد. پنهان کردن این پف‌ها با آرایش کمی مشکل است (که اغلب بیشتر سبب به چشم آمدن آن می‌شود) و واقعا تنها پوشاندن مشکل  است. باقی این مقاله بر روی بیشترین شکایتی که به دست ما رسیده؛ یعنی، «سیاهی» دلهره­آور تمرکز دارد.

علل سیاهی زیر چشم:

 سعی بر تشخیص علت حلقه‌های سیاه پیش از اقدام به درمان آنها حیاتی است. دلیل این کار آن است که عوامل زیادی سبب ایجاد سیاهی زیر چشم می‌شوند و انتخاب یا موفقیت درمان مورد استفاده با نوع ناحیه تیره که از آن رنج می‌برید رابطه مستقیم دارد. برخی از علل سایه‌های زیر چشم شامل: کمبود خواب، عوامل ارثی و نازکی پوست به علت افزایش سن می‌باشد. Hyperpigmentation[6]، ساختار صورت و خطوط اشک عمیق[7] از دیگر عوامل می‌باشد. با این حال، سیاهی درحال پیشرفت، می‌تواند نشانگر مشکلات سلامتی اساسی باشد و نباید ساده انگاشته شوند. به عنوان مثال: آلرژی و حساسیت به گلوتن[8] به همراه مشکلات کلیه ها (کمبود آب درونی بدن) و کم‌خونی فقر آهن[9] از علل معمول تغییر رنگ پوست اطراف چشمان هستند.

چه کسی به درمان پاسخ می‌دهد:

برخی افراد به درمان‌های خاصی برای سایه‌های زیر چشم بهتر از بقیه پاسخ می‌دهند. مثلاً؛ اگر حلقه‌های شما ارثی است، ممکن است با سختی های بیشتری مواجه شوید، ولی با این حال ارزش تلاش برای درمان را دارد. اما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید یا سعی کنید آنها را با آرایش پنهان کنید تا اینکه بخواهید از کرم استفاده کنید. اگر سایه چشمان شما به علت کمبود خواب، کمبود مواد مغذی یا زیاده­روی در الکل و کافئین باشد، با تغییر سبک زندگی نسبت به درمان‌های سریع بهتر به نتیجه می‌رسید.

درمان‌های طبیعی:

یک سری درمان‌های طبیعی وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای حلقه‌های زیر چشمانتان استفاده کنید. شدت تأثیر این درمان‌ها به دلایل ایجاد سایه‌های شما بستگی دارد. اگر حس می‌کنید که از کمبود آب رنج می‌برید، مصرف آب خود را افزایش دهید. ما این کار را اگر حتی کمبود آب ندارید نیز توصیه میکنیم، چرا که به بهبود شرایط پوست شما کمک کرده و به خوبی تیرگی مناطق زیر چشمان شما را بهبود می‌بخشد. از غذاهای پر نمک و گوشت قرمز پرهیز کنید و میزان مصرف ویتامین  Cخود بیافزایید. به خوبی استراحت کنید و سعی کنید این منطقه را با تکه های خیار سرد برای 15 دقیقه خنک کنید. همواره از ضد آفتاب با حداقل SPF30 در زیر چشمانتان استفاده کنید تا از آسیب بیشتر به این پوست نازک جلوگیری کنید. 

آرایش:

برایبرخی افراد که از سایه‌های زیر چشم رنج می‌برند، درمان‌های کمی مؤثرند. به عنوان مثال؛ افرادی که سیاهی شان به علت سایه مربوط به ساختار چهره شان است، فقط آرایش مناسب برایشان کارساز است. اما در بازار هم محصولات منعکس کننده نور خوبی به این منظور وجود دارد. محصولات آرایشی همچنین باید به خوبی قادر به خنثی کردن سایه آبی رنگ و درمان آن ناحیه باشند. ما به طور خاص دو محصول را پیشنهاد می‌کنیم: Cernor Cover Stick؛ که یک کانسیلر مرطوب قوی می‌باشد که نه تنها سیاهی را با عامل‌های رنگی[10] و منعکس کننده نور پنهان می‌کند بلکه آن بخش را با ویتامین K Oxide غنی می‌سازد. برای خانم‌های جوان‌تر که از سایه‌های ناشی از خستگی رنج می‌برند، محصول BareEscentuals Well Rested for Eyes؛ پودر منعکس کننده نوری عالی بوده که بدون caking به سادگی با کرم پودر معدنی[11] شما مخلوط می‌شود.

  کرم‌ها:

  به طور کلی مردم نسبت به کرم‌های زیر چشم دیر باور هستند (ما هم همینطور!). در بازار محصولات فریبنده زیادی وجود دارند که به خوبی آنچه ادعا می‌کنند نیستند و علت آن اکثراً مسئله تشخیص دلیل ایجاد سیاهی تان است. کرم‌ها برای سایه‌های ناشی از خستگی و کمبود آب مفیداند، نه برای لک‌ها و موارد ناشی از افزایش سن یا ژنتیکی. تنها کرمی که آنرا برای درمان طولانی مدت تایید می‌کنیم Cernor XO می‌باشد. این کرم لک[12] زیر چشم را کمرنگ کرده و همچنین باعث سفت شدن آن ناحیه و منعکس کردن نور می‌گردد. شما باید نسبت به قدرت و رایحه محصولاتی که برای زیر چشم خود استفاده می‌کنید بسیار محتاط باشید، چرا که پوست این ناحیه بسیار نازک و ظریف است. Cernor با دقت اشاره کرده که کرم جهت حساسیت باید تست شود.

بدون نیاز به جراحی:

اگر حلقه‌های زیر چشم شما به علت خطوط اشک عمیق هستند، ممکن است بتوان آنها را با روشی بدون نیاز به جراحی، مانند استفاده از پرکننده‌های پوستی Juvederm Hydrate درمان نمود. شما می‌توانید با اعمال فشار بر روی آن ناحیه تشخیص دهید که آیا سایه‌های تیره زیر چشمانتان به علت خطوط اشک عمیق هستند یا خیر. اگر این سایه‌ها ناشی از خطوط اشک عمیق باشند، تحت فشار به سمت داخل گوشه چشم متمایل می‌شود (محل جاری شدن اشک). پرکننده‌های پوستی همچنین سایه‌های ناشی از گودی زیر چشم به علت از دست دادن چربی در این ناحیه پس از کاهش وزن یا عوارض جانبی طبیعی افزایش سن را می‌توانند به خوبی درمان کنند. استفاده از تزریق ژل در این ناحیه می‌تواند نتایجی آنی و چشم گیر را به نمایش بگذارد (پس از یک کبودی احتمالی اولیه) اما لازم است پیش از انجام این درمان جهت بررسی مناسب بودن بودن آن برای خود یک مشاوره انجام دهید. اگر سیاهی شما ناشی از Hyperpigmentation(dark, uneven skin patches ) می‌باشد ممکن است یک سری لایه بردارهای شیمیایی[13] نتایج بهتری را برای شما به همراه داشته باشند که باز هم در این مورد مشاوره با یک پزشک متخصص زیبایی[14] مجرب جهت بررسی مناسب بودن این روش برای شما واجب است.

 



[1] Bags

[2] Puffiness

[3] Creams

[4] Serums

[5] Fluid retention

[6]لکه‌های پوستی نا موزون و تیره

[7] Deep tear troughs

[8] Gluten intolerance

[9] Iron deficiency anemia

[10] Tinting agents

[11] Mineral Foundation

[12] Pigmentation

[13] Chemical peels

[14] Aesthetic practitioner